02 بهمن 1396 - 10:7 شناسه خبر: 6748 نسخه چاپی

صادرات زعفران ایران ۳۳ درصد بیشتر شد

صادرات زعفران ایران ۳۳ درصد بیشتر شد
طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۱۶۰ تن زعفران به کشورهای مختلف صادر شده است که ۳۳.۳۳ درصد از نظر وزنی و ۲۶.۰۵ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته و در این میان امارات، هنگ کنگ، اسپانیا، افغانستان و چین در صدر این جدول قرار دارند.

براساس آمار رسمی منتشر شده طی ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۶۰ تن زعفران به ارزشی بیش از ۲۱۹ میلیون و ۲۷۰ دلار به ۵۶ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۳۳.۳۳ درصد از نظر ارزشی و ۲۶.۰۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

لتونی، اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلوواکی، آفریقای جنوبی، افغانستان، الجزایر، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، بحرین، برزیل، بلژیک، بوسنی هرزگوین، پاکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، دانمارک، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوئیس، صربستان، عراق، عمان، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قرقیزستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، ماداگاسکار، مالتا، مالزی، مجارستان، مراکش، موریس، نروژ، نیوزلند، ویتنام، هلند، هند، هنگ‌کنگ و یونان ۵۶ مشتری زعفران ایرانی در ۹ ماهه نخست امسال بودند که در این میان امارات متحده عربی با بیش از ۲۳ تن، هنگ کنگ با بیش از ۱۵ تن، اسپانیا با بیش از ۱۴ تن، افغانستان با بیش از پنج تن و چین با بیش از چهار تن بزرگترین مشتریان طلای سرخ ایران هستند که مجموعا بالغ بر ۷۸ درصد این محصول را خریداری کرده‌اند.

البته در این میان کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، سوئد، سوییس، فرانسه، کانادا و هلند جزو کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند که نسبت به سال گذشته تمایل و خرید بیشتری داشته‌اند و کشورهایی مانند ماداگاسکار نیز به تازگی به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوسته‌اند.

البته نگاهی به وضعیت صادرات زعفران نشان می‌دهد که همچنان بیشترین حجم صادرات این محصول به زعفران فله‌ای اختصاص دارد که به بیش از ۵۰ تن رسیده است و از سوی دیگر نیز زعفران خرد نشده و ساییده نشده بالغ بر ۲۵ تن صادر شده است، اما مجموع صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های خرد ۱۰ تا ۳۰ گرمی و کمتر از ۳۰ گرمی به ۵۰ گرم هم نمی‌رسد. این وضعیت نشان می‌دهد که باید مسئولان و متولیان صنعت زعفران در بخش خصوصی و دولتی باید بیش از پیش به این محصول توجه کنند و بازار آن را ساماندهی کنند.